Značilnosti posameznih olj

7. marca, 2014

Predstavljamo nekaj značilnosti v našem okolju najbolj uporabljenih olj. Matjaž Kološa pravi, da lahko olja med seboj brez skrbi pomešate in si tako zagotovite svoj maščobni koktajl, ustvarjen za vaše zdravje in po vašem okusu? Na tovrsten način lahko prikrijete za vas morda nekoliko tuj oz. manj prijeten okus določene vrste olja, ki pa ga je zaradi zdravja pomembno vnesti v telo (predvsem olja z omega-3 maščobnimi kislinami).

Oljčno olje
Oljčno olje je lahko prebavljivo, pospešuje izločanje želodčnih sokov in omogoča boljšo absorpcijo vitaminov, zlasti vitamina E. Varovalni učinki so posledica uravnotežene maščobno-kislinske sestave  in visoke vsebnosti antioksidantov, predvsem biofenolov. Njihov pomen je preprečevanje oksidacijskih procesov, tako v olju kot v človeškem organizmu. Poleg biofenolov so pomembne sestavine oljčnega olja tudi v maščobah topne oblike vitaminov A, D, E in K.

Konopljino olje
Konopljino olje vsebuje večinoma polinasičene maščobne kisline, ki so nujno potrebne za pravilno delovanje organizma. Med njimi je največ alfa linolenske (omega-3) maščobne kisline. Vsebuje tudi redko gamalinolensko kislino, ki ima izrazit protivnetni učinek in povečuje odpornost. Konopljino olje je bogato tudi z vitaminom E, ki kot antioksidant ščiti tako olje samo kot tudi naše telo.

Laneno olje
Laneno olje je med vsemi rastlinskimi olji najbolj bogato z omega-3 maščobno kislino. Vsebuje tudi  lignane – fitoestrogene, ki delujejo antioksidativno in proti raku. Po teoriji dr. Budwigove še posebej učinkovito – zdravilno namreč deluje  na  naše celice, če ga uživamo v kombinaciji z žveplastimi aminokislinami, ki se nahajajo v skuti in oreških.

Sončnično olje
Sončnično olje vsebuje predvsem omega-6 maščobne kisline, kar nekaj vitaminov, mineralov in lecitina. V prodaji že lahko dobimo olje iz sončnic, ki imajo višjo vsebnost oleinske, omega-9 maščobne kisline. Tovrstno olje je po sestavi bolj podobno oljčnemu olju.

Bučno olje
Bučno olje je bogato predvsem z esencialnimi omega-6 maščobnimi kislinami. Vsebuje tudi ogromno vitamina E in vitaminov B kompleksa. Bogato temno barvo mu dajejo karotenoidi in porfirini, ki ščitijo pred škodljivimi vplivi UV žarkov. Olje je bogato še s fitosteroli in fitoestrogeni, ki uravnavajo nivo krvnega holesterola in vplivajo na delovanje prostate. Za zdravje bomo naredili največ, če bomo uporabljali olje iz nepraženih semen. Zaradi bogatega okusa in arome je bučno olje zelo priljubljeno predvsem na vzhodnem delu Slovenije.

Matjaž Kološa, univ.dipl.inž.živilske tehnologije, nam je pojasnil še sledeče:

– Na kakovost maščobe/olja, ki ga uporabljamo v prehrani, pa ne vpliva le sama biokemijska sestava, ampak tudi način pridelave in predelave oljne surovine. Na prvem mestu so zagotovo ekološke maščobe, pridelane in predelane na naravni način, brez uporabe kemijskih sredstev in s pomočjo tehnoloških postopkov, ki ne škodujejo živilu.

– Danes je v prehrani sodobnega človeka popolnoma porušeno razmerje med omega-3 in omega-6 maščobnimi kislinami, ki je bilo nekoč 1:2 do 1:3, danes pa znaša že 1:10 in več. To se odraža v številnih civilizacijskih boleznih. Uživajmo torej več maščob, bogatih z nenasičenimi omega-3 maščobnimi kislinami. Izogibajmo se živilom oz. pripravljenim jedem, ki vsebujejo industrijsko strjena rastlinska olja – maščobe. Le-te namreč vsebujejo transmaščobne kisline, ki predstavljajo največjo nevarnost našemu srčno-žilnemu sistemu.

(Visited 162 times, 1 visits today)