Zaščita zdravja prebivalcev s protitobačnim zakonom

12. aprila, 2016

Kajenju tobaka
pripisujemo veliko breme bolezni in (prezgodnjih) smrti, zato je pomembno
ukrepanje v smeri zmanjševanja uporabe tobaka. Zaključila se je javna razprava
o predlogu Zakona o omejevanju uporabe tobačnih izdelkov, v okviru katere so se
odzvali tudi na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje in predlagali nekatere
dopolnitve predloga zakona.

Posledice kajenja so obsežne in resne, zato po njihovem mnenju potrebujejo
odločno in takojšnjo obravnavo. Po podatkih Nacionalnega inštituta za javno
zdravje zaradi bolezni, ki jih povzroča kajenje, umre dve tretjini kadilcev, ki
v povprečju izgubijo od 10 do 15 let življenja.

Kajenje povzroča ne le
pljučnega raka, ampak še vrsto drugih vrst raka, srčni infarkt, možgansko kap, težke
bolezni pljuč, sladkorno bolezen, motnje erekcije, bolezni oči, ki vodijo v
slepoto in ter številne druge bolezni in zdravstvene težave. Zmanjšuje možnost
zanositve pri ženskah, lahko privede do izvenmaternične nosečnosti, če kadi
nosečnica, pa lahko povzroči prezgodnji porod, nižjo porodno težo otroka,
nenadno smrt dojenčka ter razcepljeno ustnico in/ali nebo. Zaradi bolezni, ki jih povzroča
kajenje, v Sloveniji po podatkih NIJZ vsak dan umre 10 prebivalcev, številni mnogo prezgodaj.
Med prebivalci, starimi 30–44 let, tobaku pripisujemo vsako sedmo smrt, med
prebivalci, starimi 45–59 let pa vsako tretjo. Na Inštitutu še dodajo, da letno
zaradi kajenja umre več prebivalcev Slovenije kot zaradi vseh nezgod,
samomorov, alkohola, prepovedanih drog in AIDS-a skupaj.

Dopolnitve programa
ukrepov za zmanjšanje uporabe tobačnih izdelkov

Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje v celoti podpirajo
predlog Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov, ki je
trenutno v javni razpravi. Predlog zakona vključuje celovit program ukrepov za
zmanjšanje uporabe tobačnih izdelkov, na Inštitutu pa za še večjo učinkovitost
zakona predlagajo nekatere dopolnitve:

  • Predlagajo enotne embalaže za vse tobačne
    izdelke, saj enotna embalaža skupaj s prepovedjo oglaševanja in prepovedjo razstavljanja
    zagotavlja visoko stopnjo zaščite pred oglaševanjem tobačnih izdelkov.
    Ocenjujejo, da je pomembno, da ne delamo razlik med tobačnimi izdelki in s tem
    morda spodbudimo prehode na izdelke, ki jih te določbe ne zadevajo.

  • Predlagajo zmanjšanje števila prodajnih mest
    tobačnih izdelkov, omejitve vrst prodajnih mest in določbe glede njihove
    oddaljenosti od mest, kjer se zbirajo otroci, najstniki in mladi.

  • Predlagajo ukinitev možnosti kadilnic zaradi
    pogostih in naraščajočih kršitev zakonodaje v zvezi s kadilnicami.

  • Ena izmed njihovih dopolnitev je prepoved
    kajenja v zasebnih vozilih, ne le v prisotnosti mladoletnih otrok, ampak tudi
    nosečnic.

  • Predlagajo, da se v določbe zakona umestijo tudi
    drugi izdelki z nikotinom in pomožne izdelke za kajenje.

  • Menijo, da je zvišanje cen najučinkovitejši
    ukrep za zmanjševanje razširjenosti in posledic kajenja. Cene v Sloveniji so še
    vedno med najnižjimi v Evropski uniji.

Med odraslimi prebivalci Slovenije kadi vsak četrti. S
kajenjem začenjajo že kot otroci, najstniki in mladi. Na začetek kajenja
vplivajo številni in med seboj prepletajoči se dejavniki, med katerimi je eden
najpomembnejših prav marketing tobačne industrije, torej oglaševanje,
promocija, embalaža, okusi, cene idr., kar kaže na ključen pomen ustreznih ukrepov
na tem področju. Mladostnik lahko že kmalu postane zasvojen, ko je opustitev
kajenja manj verjetna. Mlajši, kot je posameznik ob začetku kajenja, bolj bo
zasvojen, dlje bo kadil, več cigaret bo pokadil in manjša bo verjetnost, da bo
kadarkoli opustil kajenje.

“Naše današnje vsakdanje okolje še zdaleč ni okolje, ki
spodbuja nekajenje in preprečuje poseganje po tobačnih in povezanih izdelkih
med otroki, najstniki in mladimi. Čeprav nekateri nasprotniki sprememb
zakonodaje trdijo, da bi predlagane spremembe zakona povzročile resno kršenje
pravic gospodarskih družb in potrošnikov, ekonomski interesi nikakor ne bi
smeli prevladati nad interesi zdravja prebivalcev in biti razlog za tiho
sprejemanje hudih posledic uporabe tobaka in povezanih izdelkov,” zaključijo na NIJZ.

(Visited 7 times, 1 visits today)